2018. jan 21.

Iskola vagy óvoda? 1.

írta: Tünde Búzás
Iskola vagy óvoda? 1.

iskolaérettségről... érthetően

 

gyomorszorito_keresztut_5.jpg

 

Ennél a fontos döntésnél- menjen-e a gyerek iskolába vagy maradjon az oviban-  nehéz a szülőknek nem szorongani és még nehezebb dönteni. Tehát szinte biztos vagyok benne, hogy itt barangoltok a Szorongó Birodalomban valahol... ha nem bánod. leszek az idegenvezetőd, hogy nehogy eltévedj.

Először is milyen kérdések merülhetnek fel bennetek ilyenkor:

  • mikor iskolaérett?
  • ki dönti el?
  • szerintem iskolaérett, de az óvodapedagógus szerint nem-jobban ismeri, mint én? (nehogymá)
  • mi szúrtunk el valamit (szülők), hogy nem lett iskolaérett?
  • mi lesz ha marad, a barátai meg mennek?
  • tehetek-e valamit, hogy szeptemberig iskolaérett legyen?
  • lehet, hogy az óvoda a hibás, mert nem tanította meg?
  • de már úgy várja az iskolát...akkor most csalódjon?
  • mit fognak szólni a nagyszülők (rokonok, szomszédok, a többi szülő stb.) ha marad?
  • már a táskát is megvettük.

30d369f5a08fbce2e444d0ff11f1b9f4.jpg

Az iskolaérettség főbb jellemzői,  érthetően:

  • monotóniatűrés jelentése: hajlandó legyen olyan feladatot is elvégezni, amihez egyébként nem fűlik a foga
  • feladattudat jelentése: képes legyen addig a feladattal (színezés, rajzolás, társas stb.) foglalkozni, amíg meg nem oldotta
  • feladatértés jelentése: megértse a kapott feladatot és az utasítás szerint tudja is végrehajtan
  • felkelthető, tartható, terelhető figyelem jelentése: képes legyen a feladatra figyelni, amíg meg nem oldja valamint birtokában legyen annak a képességnek is, hogy ha vége a feladat megoldására kapott időnek-abba is tudja hagyni
  • emlékezet (auditív, verbális, szeriális) jelentése: meg tudjon tartani az emlékezetében 5-7 szót (hallási), 5-7 képet (látási) tudja a hét napjait, hónapokat stb. ("sorozat"emlékezet)
  • beszédértés, szövegértés jelentése: kösse le a mesehallgatás, értse meg a hozzá intézett kérdést, tudjon visszamondani mondatokat
  • beszédkivitelezés jelentése: ne legyen beszédhibás (pösze), szeressen beszélni, legyen szókincse
  • általános ismeretek jelentése: tudja, hogy mi a neve, hány éves, hol lakik, a szüleit, hogy hívják, hol dolgoznak , ismerje fel a színeket, tudjon felsorolni gyümölcsök, ételek, állatok ruhadarabok, járművek, óvónéni, ovis társai neveit stb. 
  • számfogalom, mennyiségfogalom jelentése: tudjon tízig számolni, tudjon megszámolni dolgokat, 5-7 darab mennyiségét megszámolás nélkül is felismerjen
  • mozgáskoordináció jelentése: tudjon lépcsőn járni váltott lábbal, tudjon futni, ugrani, anélkül, hogy elesne, labdát rúgni, dobni, elkapni-összehangolt, harmonikus legyen a mozgása
  • finommozgás jelentése: finom kézmozgások elvégzésnek képessége, tudjon vágni, tépni, ragasztani, rajzolni, gyurmát alakítani, felcsippenteni két ujjal papírfecnit, gyöngyöt fűzni
  • grafomotorium jelentése. képes legyen megtanulni írni, ennek előzményeként formát lemásolni, színezni
  • testséma, testkép jelentése:  tudja megnevezni a testrészeit, érzékelje a teste kiterjedését (átférek vagy nem a lukon?) tudja hol van az alattam, felettem, mellettem, mögöttem, előttem
  • dominancia, lateralitás jelentése: alakuljon ki, hogy milyen kezes (jobb vagy bal), ennek az ideje kb. 4 éves kor körül, milyen lábas- pl. melyik lábát használja rúgáskor vagy valahova fellépéskor, melyik szemével kukucskál bele a távcsőbe
  • ritmusérzék  jelentése: tudjon visszatapsolni ritmust, érezze a beszéd ritmusát és tudja is azt utánozni
  • szociális kompetencia jelentése: ne féljen az emberektől, gyerekektől, legyen barátja, tudjon kapcsolatot teremteni, ne rettegjen az új helyzetektől

 

Egyenlőre ennyi jut eszembe hirtelen. Tudom, hogy ez így elolvasva rémesen soknak tűnik, de van egy jó hírem!   Minden óvodás eljut az iskolaérettség szintjére különösebb fejlesztés nélkül is. Ehhez csak egy "elég jó" családra van szüksége ahol eleget beszélgetnek vele, ahol mesélnek neki, ahol annyit játszhat az udvaron amennyit bír, ahol mindent megfoghat, megtapasztalhat (víz,sár,hó, homok), ahol értelmes szabályok veszik körül, ahol lehet hibázni, ahol elég érzelmi biztonságot kap.

248c0d77c759b9d11e38260b7415b817.jpg

Mi az, ami megnehezíti  a fejlődést: nem beszélgetnek vele eleget, nem hall mesét, sokat tévézik/számítógépezik, nem mozog eleget stb., nincsenek szabályok az életében, nem bíznak benne kellően, sokat büntetik.

Ki dönti el, hogy iskolaérett?

A pedagógiai szakszolgálat (lánykori nevén nevelési tanácsadó) gyógypedagógusai felmérik a gyerekeket és kiszűrik, hogy ki az, akinek még érdemes érnie az oviban-tehát még 1 évet maradni, valamint kijelölik a fejlesztés területeit.

Szerintem iskolaérett, de az óvodapedagógus szerint nem-jobban ismeri, mint én? (nehogymá)

De, a gyereked azon képességeit, amik az iskolaérettséghez szükségesek, az óvodapedagógus bizony jobban meg tudja ítélni. Miért? Mert többet van a gyerekeddel olyan helyzetben, ahol ezek a képességek megmutatkoznak, mert nem elfogult,  mert ezt tanulta, mert tudja mire kell figyelni, mert van összehasonlítási alapja.

Mi szúrtunk el valamit (szülők), hogy nem lett iskolaérett?

Nem, semmit nem szúrtatok el. Minden gyerek más tempóban fejlődik, mint ahogy, mi felnőttek is más-más dolgokban vagyunk jók, vagy nagyon gyengék. Van olyan ovis, akinek még egy év játékra van szüksége, hogy tudja venni az akadályokat. Ha még járni tanul a gyerek-olyankor nem küldjük futóversenyre...

Mi lesz ha marad, a barátai meg mennek?

 Nyilván az első napokban kicsit szomorú lesz, esetleg pityereg. A szülő sokat segíthet, ha okosan elmagyarázza neki, hogy miért kell még egy évet oviban maradnia . De tapasztalatom szerint ez nagyon gyorsan elmúlik és 3-4 nap szomorúság nem összehasonlítható azzal az évekig tartó kínlódással, amit egy iskolaéretlen kisgyereknek kell elviselnie, ha korán kerül be az első osztályba.

Tehetek-e valamit, hogy szeptemberig iskolaérett legyen?

Nagyon sokat tehetsz, de NE kezdjél el vadul fejlesztőfüzeteket vásárolni és ne kényszerítsd a gyereket (ha nem akar) az asztalhoz ülni és feladatokat megoldani. Amit tehetsz: kérdezz meg egy szakembert, hogy melyik területet kell fejleszteni és hogyan. A fejlődésnek van egy természetes tempója, amit mesterségesen nem tudsz felgyorsítani. A fejlődéshez IDŐ kell, add meg ezt az időt a gyerekednek.

 

Lehet, hogy az óvoda a hibás, mert nem tanította meg?

Én azt gondolom, hogy nem. Ebben a kérdésben teljesen felesleges bűnbakot keresni, hiszen nem bűnös senki. Ahogy kár (neked, szülőként) ostorozni magad, ugyanígy semmi értelme az óvodát, az óvodapedagógusokat hibáztatni.

De már úgy várja az iskolát...akkor most csalódjon?

Ez a csalódás rövid ideig tart, a gyerekek nem szokták hosszú ideig dédelgetni a bánataikat (szerencsére).

Mit fognak szólni a nagyszülők (rokonok, szomszédok, a többi szülő stb.) ha marad?

Akik fontosak számodra, azoknak elmondhatod, hogy még adtál egy kis időt a gyerekednek, hogy játszhasson. Esetleg megmutathatod ezt a posztot. Akik nem fontosak, azokkal ne is foglalkozz!

Milyen jelei vannak, az iskolaérettségnek? Ilyenek például:elkezdenek_kihullani_a_tejfogai.jpg

 

tud_elmelyulten_dolgozni.jpg

 

 

 

 

Szólj hozzá